vineri, 12 august 2016

Traversarea Carpatilor Occidentali pe bicicleta

Tura mare de bicicleta de anul acesta am decis sa fie la noi in tara si evident sa treaca prin munti. Ideea traversarii Carpatilor Occidentali nu imi apartine, am gasit un raport de tura postat de Serban Ciurlea (chiurleas.blogspot.ro/) si mi-a placut mult ideea. Am adaptat putin traseul ca sa fie mai potrivit pentru bicicleta si de asemenea si pentru timpul pe care il aveam la dispozitie si anume 4 zile. Pe scurt urmeaza sa facem o traversare de la Huedin la Dunare.
Am anuntat tura cu mult timp inainte si cativa prieteni au fost interesati insa in tren ne-am urcat doar 3 : Helmuth eu si Bogdan S, oricum mai bine ca in celelalte ture.

Prima etapa este una feroviara, Timisoara - Huedin punctul nostru de plecare in aventura cicloturistica. Spre surprinderea noastra CFR-ul a reusit performanta sa ajunga la timp (cele 15 min intarziere nu se pun) asa ca spre ora 23 suntem in sala de mese a pensiunii Tip-top (una din putinele pensiuni din Romania in care m-as intoarce fara ezitare).Am fost asteptati cu masa calda de gazda foarte primitoare.

Huedin - Arieseni (83Km, 1800m diferenta de nivel)
Dimineata dupa micul dejun care intrece orice asteptari pe o vreme destul de mentolata pornim la drum spre Padis.

Prima portiune pana la Rachitele merge foarte bine, asfaltul nou pe alocuri ne ajuta mult. Frigul de dimineata ne indeamna la drum asa ca nu prea facem pauze doar opriri scurte pentru poze.

In Rachitele dupa pauza obligatorie de la birt, loc bun de cules informatii pornim catre Ic. Ponor pana unde vom rula doar pe asfalt nou, o placere.
De la Ic. Ponor dupa o scurta hidratare continuam catre Padis. Undeva la 4Km de la punctul info din Ic. Ponor se termina si asfaltul insa forestierul este bun pentru bicicleta. Un mic pas si ajungem din nou la asfalt insa acesta deja vine din partea cealalta dinspre Pietroasa, Bihor. Coborare in viteza, cativa stropi de ploaie dar nu ne mai oprim decat in Glavoi unde altundeva decat la Mall-ul lui Cornel.




Dupa un langos merge bine si o ciorba la cabana Cetatile Ponorului. Azi avem timp destul asa ca nu are rost sa fortam. De la cabana plecam pe banda rosie catre Arieseni, pe care insa o pierdem imediat. Cica au facut ceva remarcare in zona...
Un push bike ne scoate in creasta unde regasim marcajele. Lasam banda rosie care merge spre groapa Ruginoasa in dreapta si pe triunghi rosu coboram pe valea Cobles catre Arieseni.




Arieseni - Valea Lui Liman (163Km, 2500m dif nivel)

De la bun inceput stiam ca aceasta etapa urmeaza sa fie cea mai grea...practic daca azi reusim sa ajungem la Valea lui Liman putem sa ducem la bun sfarsit si intreaga traversare, altfel urmeaza sa intram in criza de timp.
Incepem cu o coborare de 3 Km la doar 6 grade Celsius...iar apoi 900m diferenta de nivel in urcare pana pe "acoperisul" muntilor Apuseni, Vf. Cucurbata Mare (1842m). Drumul pana pe varf este ciclabil si in stare foarte buna, probabil a fost reabilitat cu ocazia construirii eolienelor de pe varf. Dupa 2h 30min suntem pe varf si ne bucuram de panorama.
Mai este mult..

Depresiunea Beius


 Vf. Cucurbata Mare (1842m)

 Vf. Cucurbata Mare (1842m)

De aici si pana in zona varfului Gaina vom merge doar pe creasta principala a muntilor Bihor iar partea buna este ca tendinta este de usoara coborare. Drumul de creasta este un forestier bun pe care inaintam cu spor. Avem parte si de ceva push bike-uri atat pe coborari cat si pe urcari dar in general am stat mai mult in sa.
Singurul push bike la vale

De aici incepem coborarea catre Halmagel. In plan indepartat se vede inca releul de pe Cucurbata
Din creasta principala si pana in Halmagel cei 22 de km, 1100m diferenta de nivel iar facut in 40 de min doar coborare. A fost si cea mai reusita coborare din toata excursia.
Planul era sa mancam in Halmagiu, comuna mare situata la drum european insa ghinion (vorba presedintelui). La singura pensiune din comuna restaurantul era inchis sambata si duminica...
Mancam studenteste de la magazin, "pita cu salam".

De aici avem cam 10km pe DN76 de unde intram pe valea Vata si incepem traversarea muntilor Zarand. Ruta aleasa Drumul Regelui care ne scoate in Petris pe Mures. Drumul este pietruit in stare foarte buna iar urcarea este lina. Fara sa depunem mare efort ajungem in creasta principala la altitudinea de 650m.



Oboseala incepe sa se faca simtita si dupa toate calculele ajugem dupa ora 21 cand se inchide resturantul. Sunam la Valea Lui Liman, confirmam inca o data cazarea si rugam sa ne puna deoparte ceva mancare de la restaurant, nu suntem pretentiosi vrem doar ceva cald.
De aici nu prea mai avem diferente de nivel iar drumul este in general asfaltat insa ritmul a scazut simtitor din cauza oboselii.
Incet si cu multe pauze din cauza durerilor de sezut ajungem in Margina la ora 21...inca 15Km...sper sa avem ceva de mancare.
Ajungem la ora 22 la destinate unde ne asteapta mai multe surprize: restaurantul este inchis si nimeni nu ne baga in seama (bine macar ca au pastrat cazare), iar in mica poiana din fata motelului este balci.
Inchidem seara cu mici si bere + sedinta tehnica. 

Valea lui Liman - Garana (116Km, 2100m dif nivel)

Si ziua 3 incepe tot cu urcare de dimineata si tot pe forestier..incepem practic traversarea muntilor Poiana Rusca. Trecerea o facem prin saua numita "Taul Ursului" de unde coboram prin Ruschita spre valea Bistrei. Drumul forestier, este pietruit si placut la urcare iar cei 900m diferenta de nivel ii parcurgem destul de bine. In jurul ore 11 suntem deja in sa la soare, de aici doar coborare si apoi asfalt.


In Ruschita Adrian T. ne astepta cu apa, branzoaice si ulei pentru pentru lant, multumim inca o data pentru suport.

Pentru sectiunea Voislova - Saltina Timis nu am gasit alta ruta decat DN68 si apoi DN6. Orice alta varianta ar fi adaugat Km si diferenta de nivel in plus.
Bogdan se decide sa sa se retraga catre casa din Caransebes insa inainte de retragere o sa ne duca trena asa ca cei 35 de Km trec repede. In Caransebes luam si pauza de pranz la pizzeria Margan.
De aici urmeaza vreo 20km infernali pe DN6 catre Slatina Timis unde ajungem exact cand trebuie in toiul petrecerii. Singura intersectie din sat de unde incepe si vestita sosea trans-semenic este blocata. Noroc ca suntem pe biciclete.
Transpiratie, asfalt, rabdare si dupa 1h si 30 min suntem in zona Brebu. Ne cazam rapid, mancam si apoi pornim catre poiana lupului unde in seara asta canta Pheonix, este Garana Folk Festival.

Garana - Liubcova (100Km, 1700m dif nivel)

Deja a devenit un obicei, dimineata dupa micul dejun avem catarare. De data urcam Semenicul asa ca doar 500m dif nivel ne despart de varf. Vremea este superba putin racoroasa doar potrivita pentru bicicleta. Oprim pe Vf. Piatra Groznei pentru un tur de orizont.


Continuam pe platoul Semenic spre Balta Vulturilor si apoi spre varful Piatra Nedeii. 


De aici va trebui sa gasim printr-un hatis de drumuri forestiere abandonate si cumpene de vai coborarea pe valea Poneasca.  Ca sa ne fie mai usoara orientarea folosesc un track de la Muntii Nostrii editata de Schubert & Franzke "CYCLING TRAILS IN THE BANAT MOUNTAINS" . Totul merge bine pana la un punct in care drumul dispare in buruieni. Se pare ca unele drumuri de exploatare au disparul in cei cativa ani de la editarea hartii. Dupa 3 ore de innotat prin noroaie reusim sa iesim in valea Minisului aproape de cascada Beusnita. Nu cred ca ca aceasta cascada este cea mai frumoasa din lume dar nici nu mai conteaza. Publicitatea care s-a facut pe marginea subiectului a adus multi turisti in zona asa ca avem restaurant unde sa mancam acum.
De aici Bozovici, coca-cola, valea Almajului, Barz - Ravensca..






Ne permitem doar o mica pauza in Ravensca pentru ca este deja tarziu si mai avem si  o coborare pana in Liubcova. Cosmin a luat masina mea si ne asteapta la Dunare, ii multumim inca o data pentru ajutor. 
Mai dam o poza pe malul Dunarii si apoi pornim spre Timisoara.



Track-urile aici:
Ziua 1:


Ziua 2


Ziua 3


Ziua 4


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu